Megaboete en voorwaardelijke uitsluiting voor HFC om ‘whisky-reclame’

De strijd tussen de KNVB en Koninklijke HFC om de nieuwe shirtsponsor is tot een climax gekomen. De Haarlemse club is voorwaardelijk uit de competitie genomen en moet binnen twee weken nieuwe wedstrijdtenue’s aanschaffen. Daarnaast is door de bond de maximale geldstraf voor amateurclubs opgelegd.

Tijdens de bekerwedstrijd gisteravond tegen OJC Rosmalen speelde Koninklijke HFC wederom in shirts zonder de naam van ‘Scotch Whisky International’ voorop. De club had kort voor het duel te horen gekregen dat de voetbalbond de reclame-uiting had verboden voor het bekerduel. HFC was in afwachting van een reactie op het bij de tuchtcommissie ingediende verweerschrift, nadat de KNVB eerder aangifte had gedaan.

De uitspraak volgde vandaag. De tuchtcommissie heeft geoordeeld dat ‘Scotch Whiskey international’ reclame maakt voor de gedestilleerde drank, ook al is het bedrijf een beleggingsfonds. De club heeft als straf de hoogste mogelijke geldboete ontvangen voor amateurclubs van 4540 euro. Daarnaast dient de club binnen twee weken nieuwe wedstrijdkleding te dragen, anders wordt HFC uit de Tweede Divisie genomen.Scotch Whisky International - Voetbal in Haarlem

Koninklijke HFC is van mening dat de Reclame Code Commissie zich zou moeten uitspreken over de shirtsponsor en niet de tuchtcommissie. Scotch Whisky International staat ingeschreven bij de AFM (Autoriteit Financiële Markten) en niet bij de Drank- en Horecawet. Indien de reclamecodecommissie het ook niet eens is met de shirtreclame dan kan Koninklijke HFC daarmee leven, echter is deze commissie nooit getoetst.

Voorzitter Gert-Jan Pruijn is geschokt. “Wij vinden dat de uitspraak van de KNVB niet juist is omdat het niet in acht neemt dat het geen bedrijf is dat drank aan de man brengt of zelfstandig drank verkoopt. Het is een beleggingsfirma die eigenlijk nastreeft dat je dat spul niet moet drinken want dan wordt het meer waard. Ik vind het nogal wat om onze vereniging de maximale boete op te leggen,” zegt hij in een reactie aan RTVNH.

“De reclame op de wedstrijdkleding legt een relatie met alcoholhoudende drank en dit mag niet,” aldus KNVB-woordvoerder Bram Groot aan de Telegraaf. “De Reclame Code Commissie schrijft voor dat reclame voor alcoholhoudende drank niet mag worden gevoerd op een individuele sporter of sportploeg.”

“Reclame op een sportbeleving zoals ‘Holland Heineken House’ is volgens deze code wel toegestaan,” aldus Groot. “De tuchtcommissie is van mening dat HFC de Reclame Code en daarmee het reglement van de KNVB heeft overtreden en heeft daarom deze sanctie opgelegd.” Deze regel geldt niet alleen voor het voetbal, maar voor alle sporten in Nederland.