Algemeen

HFC MO15-1 danst salsa op de playa, speelt tegen Espanyol en bezoekt Estadi Johan Cruyff

HFC Meiden Onder-15 belegde een trainingskamp in Barcelona. Met een heuse oefenwedstrijd tegen Espanyol. Bob Klijn was aanwezig en schrijft op de HFC-site over salsa-lessen op playa Barceloneta, een bezoek aan La Sagrada Familia én Estadi Johan Cruyff. Daarnaast viel het ontluikende trainerstalent van Ayse op. Hieronder het sfeerverhaal van Bob Klijn.

Sponsor

Ter voorbereiding op de tweede seizoenshelft had het begeleidingsteam van de MO15-1, al in mei 2023 bedacht, dat het fantastisch zou zijn, als we een trainingskamp in Barcelona zou kunnen beleggen. Om dat financieel mede mogelijk te kunnen maken gingen de speelsters zélf op zoek naar sponsors voor dit evenement. En dat lukt zeer goed.

Dus gekleed in de door Thuisbezorgd.nl gesponsorde hoodies vertrokken de 17 meiden, 7 begeleiders en 4 supporters afgelopen vrijdag om 7.45 uur van Schiphol richting de stad van Johan Cruijff en Antoni Gaudi.

Espanyol

Door de sneeuwval in Amsterdam was de vlucht naar Barcelona ruim 1,5 uur vertraagd. Dat bracht met zich mee, dat we na het inchecken in het hotel geen tijd meer hadden voor een korte wandeling, maar dat de meiden gelijk even gingen rusten op hun kamers.

Noodzakelijk, want om 20.30 uur speelden we een oefenwedstrijd tegen Espanyol U14. Na een lichte pastamaaltijd reden we in onze bus naar Cuitat Esportiva Dani Jargue, de Academy van Espanyol.

5-3-2

Voorafgaand aan de wedstrijd begrepen we, dat deze meiden in een damescompetitie spelen. Hun nr. 6 bleek de aanvoerder van het Spaanse team. In de kou en regen werden we overlopen door een blauw-witte zee.

Onze laatste vrouw Cato gaf na afloop aan, dat ze het letterlijk en figuurlijk voor haar zag deinen. Geen tegenstander stond stil en de Spaanse speelsters wisselden constant van positie. Dit was écht Next-Level. In de rust kwamen de meiden met twee sterke opmerkingen.

Ten eerste zei Moxica dat dit toch júist is wat ze wilden: “meer tegenstand, hier kunnen we van leren!”. Daarnaast kwam Ayse met de suggestie om in een 5-3-2 formatie te gaan spelen. Dit werkte goed, want de wedstrijd kwam meer in balans, zonder dat we ook maar aanspraak konden maken op een doelpunt. Na afloop met de tegenstander op de foto en toch met blije koppies van het veld. Wat een ervaring.

Uitlopen

Eenmaal terug in het hotel gingen de meeste meiden redelijk op tijd naar bed, om de wedstrijd en de reis te verwerken. Als begeleiding besloten we dat we de ‘uitlooptraining op het strand’ van volgende ochtend zouden vervangen door een ‘uitloopwandeling door de stad’. De aanslag op de fysieke toestand van sommige meiden was impactvol te noemen.

Talentenspel

Na een heerlijk ontbijt liepen we zaterdag rond 10.30 uur in één grote groep Barcelona in. Zo konden de meiden zich vast wat oriënteren op de wijze waarop zij hun vrije middag konden doorbrengen. Maar niet voordat we, na de lunch, in het hotel de verdieping van het Talentenspel van mental coach Piet Stut hadden aangebracht.

Wat een leuke wijze om als team ook op een andere manier met voetbal bezig te zijn. Rond 15.30 uur liepen de meiden in kleinere groepjes onder begeleiding de stad in, vooral op zoek naar de ‘cosmeticawinkel met de glijbaan’. En natuurlijk naar de mooiste Barca-store ter wereld. Drie verdiepingen vol FC Barcelona-merchandise en -relikwieën. En vooral iets waar we in Nederland nog een voorbeeld aan kunnen nemen: een hele verdieping vol met alleen dames- en meidenkleding!

Retro-shirt

In diezelfde winkel vonden Nina en Kyara hét perfecte cadeau voor hun Team Manager en Barcelona touroperator, Martijn van Westerop. Een retro-shirt van FC Barcelona uit de tijd van zijn held, Johan Cruyff. Terwijl wij die zaterdagavond ons paella-diner nuttigden, reikten beide meiden namens de rest van de groep dit shirt uit aan Martijn, met daarbij een uitgebreid dankwoord.

Want zonder Martijn was deze trip niet mogelijk geweest. Een ander mooi moment tijdens het diner was, dat spontaan het HFC-clublied werd ingezet, waarbij het Koninklijke logo op de muur achter ons zorgde voor een passende decoratie.

Onrustige nacht

Die zondagochtend zouden we op tijd aan het ontbijt zitten, want we hadden nog een druk programma voor deze laatste dag. En alhoewel de meeste meiden een nogal ‘onrustige’ nacht in het hotel achter de rug hadden, waren de meesten klokslag om 08.30 uur present.

Taxi

Met taxi’s gingen we naar het strand van Barcelona. Want nu stond er wél een training op het programma. De warming-up bestond uit een bijzondere ervaring. Een personal trainer was met wat Spaanse dames wat fitness oefeningen aan het doen op de boulevard, toen onze meiden aankwamen.

De man zette wat salsamuziek op, waarna hij onze meiden salsa-les begon te geven, omdat de meiden spontaan zijn bewegingen begonnen na te doen. Toen de heupen los waren geschud gingen we richting het strand voor onze training. Halverwege werden we ingehaald door een grote groep Spaanse joggers, die nóg groter werd omdat onze meiden zich, wederom spontaan, aansloten.

zzp-boekhouder

Salsa-les

Toen uiteindelijke toch iedereen op het strand was aangekomen, zette Martin een veldje uit voor een potje voetvolleybal, gingen de meiden aan de gang en begaf de rest van de begeleiding zich voor een kop-koffie-in-de-zon naar het terras. Na de vermakelijke training namen we de taxi’s terug naar het hotel, waar de meiden zich konden opfrissen en wij konden uitchecken. Rond het middaguur zaten we allemaal in de taxi’s naar de Sagrada Familia van Gaudi.

Niet zozeer om deze spectaculaire kerk te bezoeken, maar meer om de meiden wat Spaanse sferen mee te geven en het is natuurlijk een perfecte locatie voor een fotoshoot. Bovendien was het van daaruit nog maar een kwartiertje wandelen naar de locatie waar we onze lunch zouden nuttigen. Na de pizza’s wandelden we terug naar het hotel om de koffers op te halen.

Estadi Johan Cruyff

Nog één halte voor we weer naar het vliegveld zouden afreizen, Estadi Johan Cruyff! Indrukwekkend.

Bij aankomst voel je gelijk de sfeer van de vereniging FC Barcelona: ‘Mes que un club’. Overal onderlinge wedstrijdjes tussen jeugdspelertjes op deze zondagmiddag. Samen met Nouhayla geniet ik van die kleine mannetjes. Uiteindelijk gaan we in het zonnetje zitten voor een potje van Dames B op veld 3, dat er bij ligt als een biljartlaken.

In de rust moeten we helaas al weer opstaan, want onze bus komt eraan om ons naar het vliegveld te brengen.

DSVP

De terugreis wordt wat versneld door storm Isha. We checken eerder in dan gepland, wat sommige meiden wat onrustig maakt. Waar is Taco met de paspoorten? Het voordeel van de storm is dat we eerder thuis zijn, het nadeel dat we serieuze turbulentie meemaken, hoe zei Johan dat ook al weer? Op Schiphol nemen we afscheid van een fantastische groep meiden en begeleiders. Eenmaal thuis gooi ik mijn voetbalspullen in de hoek van de gang.

De relikwieën van een lang weekend Barcelona: onze hesjes, het vaantje van Espanyol, de aanvoerdersband van HFC, wat pionnen en vier voetballen zonder lucht. Die moet ik straks toch maar weer gaan oppompen, want komende zaterdag begint de competitie al weer. Met een kraker, uit bij DSVP. Weer een wereldreis, want helemaal in Pijnacker. De meiden zijn er klaar voor.