Tweede Divisie

KNVB verbiedt ‘whiskyreclame’ op shirt Kon. HFC

De KNVB heeft Koninklijke HFC verboden om wedstrijden te spelen met de nieuwe hoofdsponsor op het shirt. Scotch Whisky International is sinds juli de nieuwe hoofdsponsor. HFC legt het verbod naast zich neer en speelt zondag tegen Lienden toch met de naam van de hoofdsponsor op het shirt.

Afgelopen zaterdag speelden de Haarlemmers de eerste wedstrijd in de Tweede Divisie bij Kozakken Boys. Het was opvallend dat Koninklijke HFC in het felgeel speelde zonder shirtreclame. Een bewuste keuze van het bestuur bleek later. De club wilde de discussie met de KNVB niet groter maken.

Vorige week liet de competitieleider van de KNVB namelijk weten de shirtreclame van de hoofdsponsor niet toe te staan. Ondanks dat de KNVB met de Jupiler League wel een gehele competitie gesponsord heeft door een biermerk, mogen reclame-uitingen met alcohol niet getoond worden. Volgens een woordvoerder van de Reclame Code Commissie bij de bond mogen sporters geen link hebben met alcohol-reclame, maar mogen de fans dat wel.

Koninklijke HFC is het niet eens met de gang van zaken en heeft besloten aanstaande zondag tijdens de thuiswedstrijd tegen Lienden wél met de nieuwe hoofdsponsor op het shirt voor de dag te komen. Scotch Whisky International is geen whiskymerk. Het is een in Nederland gevestigd handelshuis dat uitsluitend middels diverse beleggingsproducten derden de mogelijkheid geeft om mee te profiteren van de aantrekkelijke whiskymarkt.

Scotch Whisky International - Voetbal in Haarlem
Scoth Whisky International is de nieuwe hoofdsponsor van Kon. HFC. (Foto: konhfc.nl)